Malaysia's Covid-19 Update

2626
Confirmed
37
Deaths
479
Recovered

ramadhan

Spam Sempena Puasa

Alhamdulillah, aku berjaya mengawal masalah spam yang terjadi pada aku. Letih juga sebenarnya hendak menjaga blog ni ya. Sebelum ini kejadian server akismet down. Sekejap sahaja beratus spam menembusi kotak komen. Ini untuk blog wordpress aku. Spam di twitter tidak kurang hebatnya. Nak juga ya dia. Takpa, sudah berkurangan sekarang ini. Sempena puasa ini macam-macam …

Spam Sempena Puasa Read More »

Selamat Menyambut Ramadhan

Assalamualaikum, baru sahaja selesai menunaikan solat sunat Tarawih kat masjid berdekatan dengan rumah aku. Aku bersama teman serumah Aminrul dan Amirul Hafidz pergi ke Masjid yang sama, Masjid Sidi Khitob. Baki, ke masjid Sidi Ahmad Badawi. Rasanya satu-satu masjid di kawasan Seberbay (rumah sewa aku) yang menunaikan 20 rakaat. Masjid lain pula hanya sekadar 8 …

Selamat Menyambut Ramadhan Read More »

Penetapan Bulan Ramadhan

Sebelum anda semua membaca tentang penetapan bulan ramadhan ini, eloklah anda membaca : Puasa – Takrif, Pensyariatan dan Rahsia. Jika sudah, mari kita teruskan membaca. Penetapan bulan ramadhan adalah berdasarkan salah satu daripada dua perkara berikut. Melihat anak bulan Ramadhan (Rukyah Al-Hilal) pada malam 30 syaaban. Ini boleh berlaku apabila seorang saksi yang adil mengatakan …

Penetapan Bulan Ramadhan Read More »

Lafaz Niat Puasa Ramadhan

Tidak wajib dan tidak juga sunat berniat dalam bahasa Arab, memadai dalam bahasa Melayu atau apa-apa bahasa yang kita fahami. Tetapi baik dan berpahala jika diamalkan dalam bahasa Arab dengan niat kita cinta kepada bahasa Arab sebagai bahasa Nabi Muhammad s.a.w. dan bahasa Al-Quran. Dan melafazkan niat puasa adalah sunat. Lafaz niat Lafaz setiap malam. …

Lafaz Niat Puasa Ramadhan Read More »

Adakah Aku Telah Berubah?

Sejak akhir-akhir ini aku sering menerima mesej dari rakan-rakan. Mesej ini dihantar melalui Yahoo Messenger. Satu mesej yang aku kira memberi kesan mendalam terhadap diri aku. Mungkinkah aku telah banyak berubah? Apabila aku membaca : Pemikiran kita adalah raja. Ianya menentukan kejayaan kita. Kita adalah apa yang kita fikirkan. Kita mampu mengubah dunia jika itu …

Adakah Aku Telah Berubah? Read More »

Alangkah Seronok

Bat dah balik kampung, balik kempen agaknya. Si babat ni sokong mana? Seronoknya kalau boleh balik kampung, hehe. Saya masih disini, teruskan disini. Saya juga perlu siapkan beberapa tugasan dengan kadar segera. Puasa pun dah dekat, tidak sabar rasanya hendak berpuasa. Kemeriahan sudah terasa disini, kurma, kismis, mis-mis dan lain-lain sudah mula berlambak di kedai-kedai …

Alangkah Seronok Read More »